Acupunctuur

Acupunctuur is het meest bekende onderdeel van de traditionele chinese geneeskunde, ook bekend als TCG (Traditionele Chinese Geneeskunde) en wordt reeds duizenden jaren toegepast.

In de TCG werkt men vanuit de gedachte dat lichamelijke en geestelijke klachten worden veroorzaakt door verstoringen in de energie huishouding van het lichaam. Met acupunctuur worden deze verstoringen hersteld. Zo zet acupunctuur het lichaam en de geest aan zichzelf te genezen

.

In het westen wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van acupunctuur. Aanvankelijk was dit bij chronische klachten waarbij de reguliere geneeskunde geen oplossing kon bieden, maar tegenwoordig wordt het ook preventief gebruikt om ziekte te voorkomen en voor het hervinden van verstoorde balans, zowel lichamelijk als geestelijk.

Acupunctuur verhoogt de weerstand van het lichaam, het vermindert stress en maakt dat het lichaam de gevolgen van stress makkelijker kan neutraliseren, het vermindert pijn en hierdoor stimuleert het de levenslust.

Het indicatiegebied is groot. Het sleutelwoord bij acupunctuur is energie en enrgiebanen of meridianen. De acupuncturist werkt met behulp van naalden, moxa (uitwendige warmtebron van kruiden die het lichaam op specifieke locaties verwarmen en versterken) en soms massage.

De volgende klachten en aandoeningen reageren meestal goed op acupunctuur:

• Allergieen, Gewrichtsproblematiek
  • Gynaecologie, Huidproblemen
  • Interne klachten, Hoofdpijn
  • Aandoeningen van de luchtwegen
  • Maag/darmproblematiek
  • Urineweg infecties
  • Zwangerschapsklachten

Acupunctuur is een goede aanvulling op de westerse geneeskunde en wordt als volwaardige geneeswijze door de WHO ( Wereld Gezondheid Organisatie) erkend.

Er zijn aandoeningen, zoals kanker, chronische ziekten of anatomische afwijkingen waarbij acupunctuur het probleem niet verhelpt, maar wel symptomen als pijn en vermoeidheid vermindert of wegneemt.

Acupunctuur Elburg is aangesloten bij de NVA (Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur). De NVA staat garant voor de hoge kwaliteit van de beroepsuitoefening van de bij haar aangesloten acupuncturisten.

De meeste zorgverzekeraars vergoeden acupunctuur behandelingen mits verzorgd door een lid van de beroepsvereniging NVA. De hoogte van de vergoeding wisselt per maatschappij en soort aanvullende verzekering. U doet er goed aan om dit voor de eerste behandeling te controleren bij uw zorgverzekeraar.